اورامــــــــان صنعـــت

                           پیشـــــــرو در صنعت

02188864749    02188865272    02188827127   

معرفی نرم افزار WinCC flexible

در این مقاله به طور کامل نرم افزارWinCC flexible را بررسی خواهیم کرد .

معرفی  نرم افزار WinCC flexible

 

 

 

 

 

 

 

 

به منظور مانیتورینگ صنعتی یعنی نمایش پروسه تحت کنترل به صورت گرافیکی و استفاده از امکاناتی مانند تغییر مقادیر کنترلر، نمایش آلارم ،ثبت مقادیر نمایش ورودی و خروجی های کنترلر، مقایسه مقادیر ورودی و یا خروجی در قالب نمودار و یا گیج، اعمال یکسری از دستورات و ....از تجهیزات صنعتی با نام HMI استفاده می شود .

HMI مخفف Human Machine Interface  بوده و به معنی رابط بین ماشین وکاربر می باشد. در واقع HMI  یک برنامه گرافیکی است که در آن کانوایر ، کلید ، موتور ،هیتر،کولر ، سنسور ، PLC و اکثر تجهیزات صنعتی به صورت گرافیکی موجود می باشند و می توان با استفاده از امکانات تعبیه شده در HMI یک فرآیند صنعتی را به صورت کاملا گرافیکی طراحی کرد.

WinCC flexible برای رفع نیاز تمامی بخش های صنعت طراحی شده است و قابلیت برنامه ریزی تمامی پنل های SIMATIC HMI را اعم ازMultipanel, Micro Panel و حتی سیستم های صنعتی مبتنی بر PC را دارد .

 

 معرفی انواع HMI  های زیمنس

زیمنس بر اساس افزایش قدرت، تنوع محصولات و کارایی، HMI های تولیدی خود را به صورت زیر تقسیم بندی می کند :

 

Push Button Panels    

 

در این سری از HMI  ها که نسل اولیه HMI می باشند، برای نمایش حالت های مختلف سیستم از ترکیب لامپ سینگال و پوش باتن استفاده می گردد.

انواع مدل Push Button Panels:    

 

 

 

Key Panels

 این گروه از HMI  ها نسل جدید  Push Button Panelsهستند که جانشین مناسبی برای  این نوع Panelها می باشند که علاوه بر مزیت کاربری راحت با صفحه اپراتوری ، PROFINET را نیز ساپورت می کنند. و با نرم افزار TIA Portal پشتیبانی می شوند.

انواع مدل Key Panels:

 

 Micro Panels

 

زیمنس، اتوماسیون پیاده شده بر اساس کنترلر S7200 را Micro Automation  می نامد. از همین رو پنل های نسل Micro Panels پنل هایی می باشند که برای کار با کنترلر های S7200 طراحی شده اند .

انواع مدل Micro Panels  :

 

 

Basic Panels

این سری از HMI  ها ایده آل برای ورود به سطح کنترل اپراتوری و نظارت بر دستگاه ها و ماشین ها ی بهم پیوسته می باشند. که در سه مدل KP(Key Panel)، KTP(Key Touch Panel) وTP(Touch Panel) تولید می شوند.

انواع مدل Basic Panels :

 

 Mobile Panel

پنل های اپراتوری قابل حملی هستند که می توان ازآن ها در سطح Field یا همان محیط  سنسورها و عملگرها استفاده کرد.

انواع مدل Mobile Panels :

 

Panels

این گروه  HMI ها را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. دسته اول Touch Panels ،که پنل های لمسی نیز نامیده می شوند و با TP نمایش می دهند و  دسته دوم پنل های کاربری یا همان  Operator Panels که با OP نمایش داده می شوند.که به سری 70،170و 270 تقسیم می شوند.     

انواع مدل های Panels :

 

 

 Multi Panels

 این نسل کاملا مشابه با Panels بوده و در سطحی پیشرفته تر و با امکانات بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد.این سری از HMI ها را با حروف اختصاری MP نمایش می دهند. مهم ترین ویژگی این پنل نسبت به سایر پنل ها ،استفاده از ویندوز Windows CE  می باشد.که به سه سری 170، 270و 370 تقسیم می شوند.

انواع مدل های Multi Panels :

 

 

 

 

 

Comfort Panels

این گروه از HMI  ها تماما طراحی مجدد محصولات Key Panel  و Touch Panel  ها می باشند.که این محصولات شامل مدل های زیر می باشند.

  • Five Key Panels (عمل کردن از طریق صفحه کلید)
  • Six  Touch Panels (عمل کردن از طریق صفحه لمسی)
  • One Key & Touch Panels (عمل کردن از طریق صفحه کلید و صفحه لمسی)

نرم افزار که این محصولات را پشتیبانی می کند نرم افزار TIA Portal  می باشد.

 

انواع مدل های Comfort Panels:

 

 

 Panel PCs

این نسل کامپیوتر های صنعتی هستند که برای استفاده در تابلو های فرمان فشار ضعیف و تابلو های کنترل صنعتی طراحی شده اند Panel PCs  دو ویژگی به شرح زیر دارند که این نسل را از HMI های دیگر متمایز می کند:

  • صفحه کلید صنعتی برای کار در انواع محیط های صنعتی
  • صفحه لمسی با کیفیت تصویر بالا و اندازه ی 19 اینچ که در هیچکدام از مدل های ذکر شده وجود ندارد.